Michał Matoszko

WY-LA-ZŁO

18.04 – 11.05.2022

 

Wy-la-zło to wybór plakatów w popularnym ostatnio nurcie plakatu autorskiego, uwolnionego od zapotrzebowania klienta, tzw. self-editions. Będąc niejako w opozycji do panującej w świecie racjonalizacji projektowania graficznego i mody na minimalizm, prezentowane na wystawie plakaty czerpią całymi garściami z estetyki punk, eksportując i badając to zjawisko, wykorzystują je by na nowo i na własnych warunkach, poszerzyć język twórczej ekspresji w projektowaniu graficznym. W plakatach spotyka się na zasadzie kolażu: metafizyczna zaduma z czarnym humorem, absurd z elementami grozy, tworząc groteskową i atrakcyjną dla autora wizję świata.
Tworzywem prac stają się: świadome trawestacje motywów z pop-kultury, zaskakujące zestawienia, cytaty z filmów, muzyki, zasłyszane zwroty, notatki, strzępy rzeczywistości i przypadkowo nieprzypadkowe, szczęśliwe odkrycia przyjmujące formę zestawu plakatów. Powołując się na „złą estetykę”, z przymrużeniem oka autor dystansuje się od powagi uznawanego za „dobre” projektowania graficznego. Celem przy tworzeniu serii plakatów jest nie pragnienie komunikacji z jak największym gronem odbiorców, językiem uniwersalnym i w pełni zrozumiałym dla każdego, ale bardziej odwoływanie się do pewnej niszy, węższego grona odbiorców, odbierających kody popkulturowe, cytaty zawarte w tych pracach.

Michał Matoszko – zajmuje się projektowaniem graficznym, malarstwem, ilustracją. Urodzony w Łodzi. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydział Grafiki i Sztuki Mediów. Dyplom z zakresu projektowania graficznego i grafiki warsztatowej w pracowni prof. Pawła Frąckiewicza i prof. Ludwika Żelaźniewicza. Przez wiele lat związany z Teatrem Polskim we Wrocławiu, gdzie projektował bieżące druki teatru i oprawę graficzną do spektakli min. K. Lupy, K. Garbaczewskiego, J. Klaty, B. Wysockiej, M. Zadary czy P. Miśkiewicza. Od 2014 roku pełni funkcję asystenta w Katedrze Projektowania Graficznego Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – Pracownia Projektowania Graficznego/Plakatu prof. L. Żelaźniewicza. Od 2019 pracownię prowadzi wspólnie z ad. Tomaszem Pietrkiem. W styczniu 2020 r. uzyskał stopień doktora sztuki, w dyscyplinie sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki. Od wielu lat współpracuje z Teatrem Lalki i Aktora Kubuś z Kielc, gdzie zajmuje się oprawą graficzną premier i bieżących projekt w Teatru. Pracuje również jako grafik w Dolnośląskim Centrum Filmowym, oraz współpracuje z wieloma instytucjami kultury. Trzykrotnie prowadził warsztaty Lato w teatrze (grupa dziennikarsko-promocyjna i scenograficzno-kostiumowa) w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Autor wizualizacji do: Festiwalu Kultury Mniejszości Niemieckiej w Polsce we Wrocławiu, Pani z morza Teatr Polski we Wrocławiu i dyplomu Frankenstein!!! Pandemonium na pieśniarza i orkiestrę w Operze Krakowskiej, oraz Dziady po Białoszewskim na podstawie Chamowa i poezji Mirona Białoszewskiego w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś z Kielc. Jest laureatem stypendium im. T. Kulisiewicza – grafika warsztatowa. Ma na swoim koncie wystawy indywidualne i zbiorowe. W wolnym czasie zajmuje się malarstwem.

Kuratorzy wystawy: Marek Grzyb, Piotr Komorowski.

 

Wybrane prace

Widok ekspozycji